Kar Yolları Kapadı!

06 Aralık 2012, 21:43 | Havacılık, Kabin Memurluğu, Seyahat, Sivil Havacılık, Uçak, Yolculuk kategorisinde yayınlandı | 3 Yorum
Etiketler: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Uçağın kalkacağı meydanda kar yağışı vardır. Doğal olarak akıcı bir trafik yoktur. Kar sebebiyle pistin temizlenmesi gerekiyor, uçağın kanatlarının temiz kalması gerekiyor. Kaptan ‘de-icing’ (anti-icing) alacağımızı söylemiştir. Ama önümüzde bu işlem için bekleyen başka uçaklar da vardır. Limanda da bir tane de-icing aracı olduğundan, tek yapılacak şey beklemektir. Şimdi bunu bir de kabine açıklama kısmı vardır. Oy oy oy..

Uçağın kanatlarının karla kaplanıp donmaması ve buzlanmaması için uçuş öncesi de-icing işlemi uygulanır. Bir vinç yardımıyla uçağın gövdesine, kanatlarına, kuyruk kısmına, motorlarına buz önleyici sıvı püskürtülür.

Bu önemlidir zira uçağın kalkış yapabilmesi, uçabilmesi için işbu hareketli parçaların ‘hareket edebiliyor’ olması gerekir. E uçak bu işleme girince uçuş aksar, gecikmeler olur vs. Her uçağa yapıldığından kümülatif bir gecikme ve aksaklık olur hatta. Haliyle yolcu açısından da, uçuşlar açısından da, havayolu şirketi açısından da sıkıntılar meydana gelir ancak görüldüğü üzere durum hava şartlarıyla ilgili olup güvenli bir uçuş için şart olan bir işlemdir. Keyfî bir olay ya da karar değildir.

Kaptan uçakta ilgili anonsu yapmıştır ama insanlar ya dikkat edip dinlememiştir ya inanmamıştır ya da inanıp anlasa bile sorgulamaya devam etmek istemektedir. Anlayanlar ise zaten kendi hallerinde beklemektedir. Derken, chime sesi duyulur. Yanımdaki arkadaşa neyle karşılaşacağımı bildiğimi gösteren bir yüzle gülümseyip ilgili koltuğa doğru ilerledim.

 “Hanımefendi neden bekliyoruz acaba?”

 Az önce anonsa yapıldı gerçi ama.. Hatta bak merak ediyorum, bu anonsu dinlemiyorsan, acil bir durumda yapılan anonslarda ne yapacaksın? Kulak kesilmek için sarsıntıya gerek olmamalı bence. Neyse amaaan..

 “Beyefendi hava kar yağışlı olduğundan (sanki kendi bilmiyor) uçağa buzlanma önleyici işlem yapılacak, onun için sıra bekliyoruz. Bütün kalkış yapacak uçaklara uygulanıyor şu an. İşlem yapılır yapılmaz kalkacak uçak.”

“İyi de kar yağıyor diye beklemek zorunda mıyız yani? Bu kadar para verdik, koskoca uçak. Bir kar yağıyor diye de bu kadar olmaz ki! Otobüs gidiyor, uçak gidemiyor hayret bir şey.”

Ya asıl sen hayret bir şeysin. Nasıl bir açıklama yapmak gerek acaba? Otobüse binseydiniz mi diyeyim, koskoca arabanın da tekeri var ama bataklıkta gidemiyor nedense hıh mı diyeyim, ne diyeyim?? Kulaklarımdan dumanlar çıkacak neredeyse.. Tek sıkıntısı türbülans değil ki uçağın..

“Bakın beyefendi nasıl ki araçlar karlı buzlu yola giderken zincir ve benzeri önlemler alırlar uçaklar da aynı şekilde buzlanma önleyici işleme girmek durumundadır. Çünkü uçağın uçabilmesi için kanat, kuyruk gibi hareketli aksamlarının donmaması gerekir. Bu da hak verirsiniz ki sizin güvenliğiniz, hepimizin güvenliği için önemli bir durumdur.”

Bu sebeple kalkamamış, düşmüş uçakları anlatmaya başlatma bana şimdi bu kadar insan içinde aaaaaaa!!!

 “İyi de alıyorsunuz bizi uçağa, yok buzmuş falan bekletiyorsunuz. Bari içeride bekleseydik yani.”

Ya bak buzmuş falan derken amma zaman geçti. Seni içeri alalım, salonda beklerken, de-icing yapalım, tam sen binerken yine donsun falan böyle sabaha kadar dönüp duralım. Kalkış sırasından vs. bahsetmiyorum bile.

“Bu işlem önceden yapılabilecek bir şey olsaydı zaten sizi bekletmezdik. Şu an birçok operasyon aksıyor ne yazık ki. (havayolu şirketi de sıkıntılı merak etmeyin) Ancak bu işlem hemen kalkış öncesinde yapılır ve uçak öyle kalkar”

 “Nedense de hep sizin havayolu böyle oluyor?”

Ha ben de ne zaman gelecek diye merak ediyordum bu cümle. Ben ne diyorum sen ne diyorsun amca ya?!

 “Beyefendi havayoluyla değil, hava şartlarıyla ilgili bir durum bu. Pencereden bakarsanız diğer uçakların da aynı olayı yaşadığını görürsünüz.”

Kime anlatıyorum ya, boğazım acıdı resmen, dilim pörsüdü, içim kurudu. Çekin kurtarın beni yeter!

 “Hep böyle deyin tabii”

 He canım hep böyle diyoruz. Sonra iki kadeh kaldırıp gülüyoruz içeride..

 Bakınız de-icing işlemi

Bu da uygulamanın nasıl yapıldığıyla ilgili video için:

http://science.discovery.com/tv-shows/how-do-they-do-it/videos/how-do-they-do-it-de-icing-a-plane.htm

 

 

3 Yorum »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Merhaba,
    Bloğunuzu takip ediyorum ve yazdıklarınızı beğenerek okuyorum. Ayrıca kibar uslubunuz için de sizi tebrik ediyorum. Sayenizde uçak yolculuğu çok yapmasam bile gayet öğretici şeyler okuyorum. Ancak lütfen bloğunuza daha fazla vakit ayırın ve bizi bu güzel yazılarınızdan mahrum bırakmayın. Teşekkürler, iyi uçuşlar

    • Çok teşekkür ederim. Haklısınız çok fazla vakit ayıramıyorum ve bundan ben de fazlasıyla mutsuzluk duyuyorum. Daha fazla ilgilenmek ve yazmak için elimden geleni yapacağım. Güzel yorumunuz ve ilginiz için yeniden çok teşekkür ederim. Hoşçakalın..

  2. sen gidince napıcaz biz 😦


Bir Cevap Yazın

WordPress.com'da Blog Oluşturun.
Entries ve yorumlar feeds.

